DPŠ sa na univerzite uskutočňuje v štyroch semestroch v rozsahu 235 hodín. Súčasťou štúdia je absolvovanie 40 hodín praxe na cvičných školách. DPŠ sa ukončuje obhajobou záverečnej práce a úspešným vykonaním záverečnej skúšky pred skúšobnou komisiou. Pre úspešné ukončenie DPŠ je tiež nevyhnutné, aby jeho účastník absolvoval všetky predmety študijného plánu.
Tematické celky obsahu vzdelávania a ich rozsah v hodinách
1. Pedagogicko-psychologický základ v rozsahu 115 hodín, z toho
1.1. Školský systém, štátne vzdelávacie programy (10 hodín)
Škola a jej funkcie, formálny systém a stupne vzdelávania v systéme ISCED, trendy výchovy a vzdelávania v SR v kontexte prebiehajúcej kurikulárnej reformy. Implementácia alternatívnych prvkov dovzdelávania. Model dvojúrovňového participatívneho modelu vzdelávania (kurikula) – štátny a školský vzdelávací program ISCED 3 v kontexte potrieb regiónu, trhu práce a zamestnávateľov. Kompetenčný model.
1.2. Teoretické modely učenia sa a vzdelávania (20 hodín)
Pedagogika v systéme vied v historickej genéze po súčasnosť. Filozofické a teoretické základy koncepcií vyučovania, akademické, personalistické, sociálne, kognitívno-psychologické teórie vzdelávania. Pedeutologický, pedocentrický, interaktívny a humanisticko-kreatívny model učenia sa vzdelávania. Aktuálne výzvy pedagogiky v kontexte kurikulárnej reformy. Základná pedagogicko-psychologická terminológia. Vzťah učenia sa a vyučovania v psychodidaktických súvislostiach – neurodidaktické súvislosti; vzťah kognitívneho. a učebného štýlu. Úloha pedagogického a akčného výskumu vo vzdelávaní. Vyučovanie ako psycho-didaktický systém (vzťah základných a dynamizujúcich premenných) vo vzťahu aktérov vzdelávania (učiteľ a žiak) – základné východiská.
1.3. vzdelávanie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami s dôrazom na princíp rovnoprávnosti prístupu k výchove a vzdelávaniu so zohľadnením výchovno-vzdelávacích potrieb jednotlivca a jeho spoluzodpovednosti za svoje vzdelávanie a princíp zákazu všetkých foriem diskriminácie a obzvlášť segregácie (10 hodín)
Integrácia versus inklúzia – legislatívne východiská. Spektrum žiactva so ŠVVP a ich zaraďovanie do výučby. Žiaci zo SZP a MRK a ich špecifické potreby. Zdravotne znevýhodnení žiaci, nadaní žiaci. Podporné opatrenia a školské podporné tímy.
1.4. diagnostikovanie a hodnotenie žiakov (15 hodín)
Pedagogická diagnostika v edukácii: proces diagnostikovania – od diagnózy k prognóze. Metódy diagnostikovania. Sociálne vzťahy a dynamika triedy. Metakognícia a charakter (hodnoty, postoje, záujmy). Kontrola a hodnotenie v edukácii – zmysel, formy a druhy hodnotenia. Práca s chybou. Formatívne hodnotenie.
1.5. psychologické aspekty vývinu žiakov (20 hodín)
Psychologické vedy v edukácii: všeobecná, vývinová a školská psychológia: základné konceptuálne východiská v kontexte očakávaných vedomostí a spôsobilostí definovaných profesijným štandardom.
1.6. psychologické aspekty vytvárania sociálnych vzťahov v škole (10 hodín)
Sociálna psychológia v edukácii: socializácia a úloha rodiny, sociálne poznávanie, chyby osobného vnímania; subjektívne prekážky poznávania žiackej osobnosti. Žiak v sociálnych skupinách – skupinová dynamika, vodcovstvo, pozitívne a negatívne vplyvy sociálnych skupín. Trieda ako malá sociálna skupina. Druhy sociálneho správania. Disciplína v triede. Konflikty a ich riešenie v škole. Mediácia. Akčný výskum v triede – sociometria.
1.7. prevencia problémového správania žiakov (10 hodín)
Sociálno-patologické javy: druhy, príčiny a dôsledky; diagnostikovanie, prevencia a intervencia. Alkoholizmus, drogové a nelátkové závislosti. Záškoláctvo, kriminalita, suicidálne správanie. (Kyber)šikanovanie, sociálne siete a umelá inteligencia – (ne)bezpečné správanie. Preventívne programy. Spolupráca s rodičovskou a odbornou verejnosťou. Rodičovské modely výchovy.
1.8. pedagogická komunikácia (20 hodín)
Pedagogická komunikácia: verbálna a neverbálna komunikácia. Rešpektujúca nenásilná komunikácia v edukácii. Rozvíjanie mäkkých zručností ako prostriedok a cieľ edukácie - cvičenia. Asertivita a transakčná analýza. Jazyk a komunikácia – umenie rečníctva – od teórie k akcii (praktické cvičenie).
2. Sociálno-vedný základ (20 hodín)
Základné filozofické súvislosti pedagogického myslenia. Sociálny a politický kontext výchovy a vzdelávania. Sociálno-antropologické a kultúrne súvislosti výchovy a vzdelávania a sociologická interpretácia detstva a mládeže. Sociálne kompetencie účastníkov vzdelávania pripravujúcich sa na učiteľskú profesiu. Metodológia tvorby sociálno-vedného poznania, základy vedecko-výskumnej činnosti edukačných vied.
3. Odborovo-didaktický tematický celok v rozsahu 60 hodín a pedagogická prax v rozsahu 40 hodín, z toho
3.1. projektovanie a realizácia vyučovacích predmetov (20 hodín) Výučba ako didaktický systém a úloha učiteľa v prípravnej fáze – plánovanie výučby. Psychodidaktické premenné v systéme ideálnej predstavy vyučovacej jednotky: analýza podmienok, vzťah učiteľa a žiaka – konštruktivistický prístup k plánovaniu výučby: vzťah obsahu a cieľov (vzdelávacie štandardy, vzdelávacie oblasti, prierezové gramotnosti), formulácia a operacionalizácia cieľov vo väzbe na obsah cez taxonómie; metódy (identifikácia, výber a kombinovanie tradičných a moderných metód a stratégií), technické a didaktické prostriedky, didaktické zásady, manažérske prostriedky (plánovanie, organizovanie, komunikácia, kontrola a hodnotenie); voľba organizačnej formy. Diferenciácia, personalizácia a individualizácia na vyučovaní. Špecifiká organizačných foriem, stratégií a metód vo výučbe odborných predmetov v kontexte obsahu študijného odboru *
3.2. rozvoj kľúčových kompetencií žiakov vo vyučovacích predmetoch (20 hodín)
Kľúčové kompetencie ako cieľ a prostriedok edukácie v odborných predmetoch obsahovo nadväzujúcich na študijný odbor *.
Didaktická analýza obsahu. Schopnosti – zručnosti a kompetencie vo vzájomnom hierarchickom vzťahu. Rozvíjanie a hodnotenie kompetencií.
3.3. školský vzdelávací program (4 hodiny)
Školský vzdelávací program – postavenie a realizácia odborných predmetov obsahovo nadväzujúcich na obsah študijného odboru *: od ŠVP ku konkrétnej vyučovacej jednotke v kontexte aktuálnych kurikulárnych zmien, legislatívy a dokumentov.
3.4. sebareflexia a autoevalvácia učiteľa (6 hodín)
Reflexia a sebareflexia v práci učiteľa. Sebareflexívne otázky vo väzbe na štruktúru vyučovania (plán – teória versus výučba – prax) a očakávané osobnostné charakteristiky vyplývajúce z kompetenčného profilu profesijného štandardu učiteľa strednej školy so zameraním na výučbu predmetov obsahovo nadväzujúcich na študijný odbor *. Vyučovacie štýly, typológie učiteľa.
3.5. tvorba učebných materiálov a využívanie výpočtovej techniky a prezentačnej techniky vo vyučovaní (10 hodín)
Učebnice, štruktúrne zložky učebnice, tvorba učebných materiálov. Učebné pomôcky, didaktická technika, súčasné smery vývoja učebných pomôcok a didaktickej techniky. Počítačom podporované vyučovanie, princíp multimediality, simulácia, vizualizácia, digitálne technológie. Tvorba statických a dynamických prezentácií, implementácia interaktívnej tabule do vyučovania. Využívanie učebných materiálov, výpočtovej a prezentačnej techniky vo vyučovaní odborných vyučovacích predmetov obsahovo nadväzujúcich na obsah študijného odboru *.
3.6. pedagogická prax v rozsahu (40 hodín) z toho
- 1. semester (orientačná) 4 hodiny a to 2 hodiny náčuvov a 2 hodiny rozborov,
- 2. semester (diagnostická) 6 hodín a to 3 hodiny asistencie a 3 hodiny rozborov,
- 3. semester (didakticko-projektívna) 10 hodín a to 5 hodín priamej výučby a 5 hodín rozborov,
- 4. semester (integračno-realizačná) 20 hodín priamej výučby
* Drevárstvo, Bezpečnostné vedy, Ekologické a environmentálne vedy, Ekonómia a manažment, Lesníctvo, Strojárstvo, Umenie